BETRACHT VEILIGHEID VOOR ALLES DE HARDE LES VAN JEMEPPE 15 IN een vorig artikel heb ik het er over gehad, dat nitraat-film een zachtaardig soort dyna miet is. Ik ben nu echter tot de conclusie gekomen, dat, mits men maar genoeg voor raad hiervan in huis heeft, de uitwerking bij ontbranding dusdanige catastrophes teweeg kan brengen, dat het verschil tussen dynamiet en nitraat-film niet meer zo groot is. Enige tijd geleden kreeg ik het bericht, dat in Jemeppe sur Meuse in België een cabine was uitge brand. Het kostte drie mensen het leven, te weten de directeur van de betrokken bioscoop en twee zijner operateurs. Wat er zich precies heeft afge speeld, weet niemand, maar de deskundigen, die een onderzoek instelden, zijn tot de conclusie ge komen, dat ditmaal de oorzaak niet schuilde in het in brand geraken van een film in een der pro jectietoestellen. De brand ontstond op de omspoel- tafel in de bijcabine. Om een en ander goed te begrijpen geef ik hier onder een situatieschetsje. Volgens verklaringen der toeschouwers-getui gen werd geen brand op het doek waargenomen tijdens de projectie van het linkertoestel. In de trommels der linker machine bevonden zich de resten van 900 M. film, gelijkelijk ver deeld in beide trommels, terwijl in de ondertrom mel der rechter machine de resten van 900 M. film werden gevonden. Dit betekent, dat met de lin ker projector werd geprojecteerd en de rechter projector reeds gedurende een kwartier stil stond. Het liep tegen het eind van de voorstelling. De cabinevensters hadden schuiven, die echter klem zaten en dus geopend bleven. Was de brand dus ontstaan in een der projectoren, dan had het publiek zeker een rode schijn op het doek moeten waarnemen en waren de steekvlammen vermoede lijk door de geopende cabinevensters de zaal bin nengedrongen. Men neemt dus aan, dat de brand is ontstaan op de omspoeltafel en toen is overge slagen op de zich daaronder bevindende open film- kast. In een hoek van deze omspoelruimte lag een filmvoorraad van circa 12000 M. in dozen. Bij ontbranden van de omspoeltafel en de zich daar onder bevindende filmvoorraad werden de beide zich in deze ruimte bevindende personen getrof fen en wel zodanig, dat zij brandden als fakkels. Een van hen wist door venster 5 op het dak te komen, kon zich echter niet meer staande houden en viel naar beneden. Hij overleed in het zieken huis aan zijn wonden. De andere verdween in gat 7 en liep brandend het balcon op. Ook hij is naderhand in het zieken huis overleden aan zijn brandwonden. Een zenuw achtige toeschouwer sprong van het balcon en werd eveneens gewond. Gelukkig kon het begin van brand in de zaal wor den geblust. Wat gebeurde er ech ter met de arme stum- perd bij de projectoren? Hij zat vermoedelijk op kruk 12 bij de in werking zijnde projector. Men vond hem totaal verkoold tussen de machines in met een schuimblusser in zijn hand. Men vermoedt dus, dat hij de brand zag door venster 4, een brandblus ser greep om te redden wat er te redden viel, doch dat inmiddels de filmvoorraad 6 eveneens was gaan branden en daar was natuurlijk geen blussen aan. Enorme steekvlammen sloegen door venster 4 en door de toegang naar binnen. Het glas van raam 4 was gesmolten. De hitte is zo ont zettend geweest, dat de lantaarn op de rechter projector gesmolten is. Dit is geen verhaal om angst aan te jagen, doch gruwelijke werkelijkheid. De brave man bij de projector is in het harnas gesneuveld. Hij zat in de val en had geen enkele vluchtweg. Hij moet verschrikkelijke ogenblikken doorgemaakt hebben. Welke lering kunnen wij uit dit ontzettend on geluk trekken? De eigenaar van het theater lette er streng op, dat in de cabine niet werd gerookt. Deze oorzaak sluiten wij dus uit. Bent U er van overtuigd, dat in Uw cabine nimmer gerookt wordt? Kort geleden kwam ik met de eigenaar van een theater plotseling tijdens de voorstelling in de ca bine. Ik wilde n.1. een oude AEG-gelijkrichter be kijken. Met de chef-operateur ging ik naar het I I DyUAM'E11 1.) Projector links 2.) Projector rechts 3.) Omspoeltafel waaronder filmbergkast 4.) Glasruit om bij het omspoelen naar de machines te kunnen kijken 5.) Raam uitkomende in een dakgoot 6.) Filmvoorraad in dozen, circa 12000 Af. 7.) Gat met ijzeren ladder, uitkomende vlak voor een deur. toegang gevend tot het balcon 8.) Muurtje 9.) IJzeren afschermplaat 10.) Klein raam il.) Cabinevensters 12.) Krukje voor operateur

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1949 | | pagina 17