zogenaamde „star-systeem", maar geen oplossing aan de hand gedaan. Voor het overige opent dit rapport geen enkel nieuw gezichtspunt. Wel wordt aan het slot met nadruk het belangrijke principe onderstreept, dat aan het welslagen van een filmproductie ten grondslag ligt namelijk dat een filmproductie al leen dan kan blijven bestaan en tot bloei kan geraken, indien zij op de eigen binnenlandse markt geamortiseerd kan worden. Dit is ten slotte het geheim van het succes van de Amerikaanse film op de wereldmarkt. Ofschoon het niet tot onze opdracht behoort te suggereren welk type films de Britse producen ten zouden moeten maken", aldus het rapport, ,,is het moeilijk zich een juist oordeel te vormen of aanbevelingen te doen in zake wegen en mid delen tot besnoeiing van kosten zonder enige alge mene overeenstemming betreffende de kostenpo- litiek in verhouding tot de vermoedelijke ontvang sten. Enerzijds is het noodzakelijk zich bij het aanbevelen van kostenverminderingen voor ogen te houden de mogelijke uitwerking van dergelijke besnoeiingen op de kwaliteit. Anderzijds zou het verkeerd zijn aan te nemen, dat de kosten het fundamentele criterium van kwaliteit zijn. Films van de rang van Hamlet" vormen een klasse op zichzelf en wettigen de occasionele uit- I radio en film worden met ontsteltenis beschouwd door bijna alle alarmisten-van-beroep Niet alleen dat deze opvattingen negatief zijn in de zin, dat radio en film met achterdocht worden gadegeslagen, maar er is ook bewijs, dat deze media de rol zijn gaan spelen van zondebok voor alle mogelijke kwalen en problemen die ons het leven bemoeilijken Mij dunkt, dat dit alles wijst op heel wat onzuiver denken en een dringende noodzaak aan opheldering. Deze negatieve, begrensde en veroordelende houding schijnt bijzonder onredelijk en kinderachtig waar het media betreft, die zulke enorme opvoedkundige en 1 culturele mogelijkheden hebben. Daar zulk een hou- ding leidt tot onderscheidene vormen van willekeurige en geheel ongerijmde censuur, kan zij de volle benut- 1 ting van de opvoedkundige en creatieve ontspanning van film en radio in een democratische maatschappij ernstig vertragen. Een psycholoog doen zulke begrensde opvattingen met haar emotionele boventonen van vijandigheid den- ken aan een verborgen vrees Er zijn ongetwijfeld i vele volwassenen, die werkelijk vrezen wat zou kun- nen gebeuren indien de hulpbronnen van radio en film als middelen van publieke voorlichting ten volle werden geëxploiteerd. Er zijn anderen die, geheel onzeker en ten zeerste verontrust door problemen en krachten, welke zij niet begrijpen, zondebokken zoeken in de 1 vorm van eenvoudige oorzaken buiten henzelf waarop de schuld geworpen kan worden (Franklin Fearing, professor in de psychologie aan de Universiteit van Californië te Los Angeles: National Probation and Parole Assn. Redirectinr the delinquent. 1947 yearbook. N.Y. 1 Macmillan Co. 1948 p. 181). gave van 400.000.of meer, wegens haar be tekenis tot het verhogen van het prestige van Britse films Tenzij de producenten van de eigen bin nenlandse markt, het ene jaar met het andere gerekend, het overgrote deel van de productie kosten herwinnen van wat genoemd zou kunnen worden de doorsnee film, welke in het buiten land niet veel kan opbrengen, kan geen film productie als een georganiseerde permanente industrie, met inbegrip van de vervaardiging van zeer succesvolle films, worden gehandhaafd". Plant report Op de avond van Dinsdag 6 December j.1. werd het rapport van de commissie, welke, op een en kele uitzondering na uitsluitend bestaande uit per sonen buiten het filmbedrijf, aanvankelijk onder leiding van wijlen Lord Portal en later onder lei ding van Professor Sir Arnold Plant een uitge breid onderzoek heeft ingesteld naar de verhuur en exploitatie van films, voorgelegd aan het Par lement en de volgende dag als een zogenaamd „Command Paper" (een in opdracht des Konings opgesteld document; Red.) gepubliceerd. Het is inderdaad een geschrift van de grootste betekenis. Bij ons weten werd het filmbedrijf nog nooit onderworpen aan een zo grondig en zo wel gedocumenteerd onderzoek. De belangen van alle takken van het filmbedrijf zijn gewogen en op bekwame wijze getaxeerd, zodat ten slotte uit een chaos van feiten en cijfers een aantal aanbevelin gen te voorschijn zijn gekomen, die op een juiste en onpartijdige benadering van de materie wijzen. In feite is het meest kenmerkende van dit rapport de behendigheid waarmede het evenwicht is ge handhaafd tussen de uitersten van elke zijde. Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht. Het Nederlandse filmbedrijf zal van dit rapport niet zonder een zekere voldoening kennis nemen, omdat men bij lezing zal bemerken dat een groot deel van dit rapport gewijd is aan het wijzigen van zekere usances en het afschaffen van zekere practijken, die in het in meerdere or ganisaties verdeelde Britse filmwezen (evenals in het Amerikaanse en Franse filmwezen) onuitroei baar schijnen te zijn, maar die, dank zij de straffe organisatie van ons bedrijf, in Nederland reeds lang tot het verleden behoren. Indien tegenstrij dige belangen in verschillende groepen zijn geor ganiseerd, blijkt het in de practijk uiterst moeilijk ZO' niet onmogelijk zelfs met wettelijke dwang om tot overeenstemming te geraken. V ermakeliJKneicIsDelast ing Opmerkelijk is de doortastende en zeer uitvoe rige wijze waarop de commissie het vraagstuk van de vermakelijkheidsbelasting behandelt, waaraan onderscheidene pagina's van het rapport zijn ~nuiHMIIII1HlliniUilllHMIMMIIIIIIini!MHMIIIIIIiniininUfHtUHIlIllHH«tWIftlUIIHIK1lltnttinflIHfllWHtHIIHtUlltl1HIIHIIIllllllHKtttir_ MII tl IIII It IIIM111IIII lil IMI11111 tU t M1U 'tllllMIIIIIIIIIIIIIIIIKI t lllll IIM LI LI Mll Jll I Jl Jlllllli Jllillllll II111 llinlltHjntrtllitttntHtlf llllf H«[^

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1949 | | pagina 6