Verenigde Staten
28
Film over Kunst zal worden gehouden in het
Filmpaleis aan het Lido van 8 tot 18 Augustus a.s.
De opening van de Afdeling Documentaire Films
over Kunst zal evenwel reeds plaats vinden op
3 Juni en samenvallen met- de opening van de
XXVste Internationale Tentoonstelling voor
Beeldende Kunsten, omdat op deze dag in Venetië
volgens traditie een exceptioneel internationaal
publiek van kunstcritici, kunstkenners en kunste
naars verzameld zal zijn. Men hoopt op deze wijze
de samenwerking tussen filmmakers en beoefe
naars der beeldende kunsten te bevorderen ter
verspreiding van een juister begrip over kunst.
Ieder deelnemend land kan voor elk der boven
staande afdelingen ten hoogste drie korte films,
of een lange plus een korte film inzenden. Deze
films moeten gereed gekomen zijn gedurende de
twaalf maanden voorafgaande aan de opening en
mogen in Italië niet vertoond zijn, zelfs niet in
filmclubs.
De directie van de Xlde Internationale Ten
toonstelling van Filmkunst behoudt zich het recht
voor om de door haar bijzonder interessant ge
achte films, welke voor de eerste Internationale
Tentoonstelling van de Wetenschappelijke Film
en van de Documentaire Film over Kunst werden
ingezonden, op eerstgenoemde tentoonstelling aan
het publiek te vertonen.
Prijzen worden beschikbaar gesteld voor iedere
afdeling of voor iedere eventueel nieuw in te delen
categorie.
Het tweede Internationale Festival van Jeugd
films zal eveneens van 8 tot 18 Augustus worden
gehouden. Men hoopt hierdoor alle landen bijeen
te brengen, die interesse hebben in de vervaar
diging van jeugdfilms, en zodoende een internatio
nale samenwerking in deze uitermate delicate sec
tor van de cinematografie tot stand te brengen.
Ieder land wordt uitgenodigd lange of korte
films in te zenden bestemd voor de volgende leef
tijden:
a) tot 11 jaar
b) van 7 tot 11 jaar
c) van 11 tot 15 jaar.
Voor de diverse categorieën worden prijzen uit
geloofd.
Amerikaanse producenten gaan uitsluitend on
brandbare acetaatfilm gebruiken
Naar Variety onlangs heeft medegedeeld, zijn
de acht grote Amerikaanse filmproductiemaat
schappijen medio Januari overeengekomen dat
vóór 1 Januari 1951 de filmproductie volledig moet
zijn overgeschakeld" van de uiterst brandbare
35 mm nitraatfilm op de niet-brandbare 35 mm
acetaatfilm.
Zij zijn hiertoe overgegaan op aandrang van de
Overheid teneinde het brandgevaar tot een mini
mum te beperken.
Onderscheidene maatschappijen hebben te ken
nen gegeven, dat zij reeds binnen enkele maan
den, d.w.z. nog voor de zomer van dit jaar, tot
het uitsluitend gebruik van acetaatfilm zullen
overgaan. Eastman Kodak heeft de productie van
onbelichte acetaatfilm zodanig opgevoerd, dat aan
een sterk gestegen vraag kan worden voldaan.
Oorspronkelijk had men voor deze overgang naar
het onbrandbare materiaal op een termijn van
twee jaar gerekend.
Het besluit van de majors" was vooral het
gevolg van hun experimenteel gebruik van ace
taatmateriaal gedurende 1949. Ongeveer 50
van alle copieën werd gedurende dat jaar ver
vaardigd uit onbrandbare acetaatfilm, zonder dat
de exploitanten daarvan op de hoogte waren ge
bracht Ongetwijfeld heeft het feit, dat een gelijk
tijdig gebruik van onbelichte nitraat- en acetaat
film tot complicaties leidde, mede deze snelle over
gang bespoedigd.
Geleidelijk is de kostprijs van acetaatmateriaal
gedaald. In 1947 noteerde acetaatfilm nog $4,-
per spoel hoger dan nitraatfilm. Thans bedraagt
het prijsverschil nog maar 1,per spoel.
Van de Technische Commissie vernemen wij,
dat ook zij op dit gebied diligent is en reeds con
tacten met het buitenland heeft gelegd, teneinde
ook hier te lande binnen afzienbare tijd tot een
uitsluitend gebruik van onbrandbaar materiaal te
geraken. Gedacht wordt aan een overgangstijd
van ca. 3 jaar.
Te veel muziek
De Motion Picture Herald, het leidende onaf
hankelijke film-vaktijdschrift in de Verenigde Sta
ten, publiceerde onlangs onderstaand ingezonden
stuk:
,,Ik schrijf voor de afdeling dramaturgie van de
Ithaca Women's Club om te protesteren tegen
datgene, wat naar onze mening een van de rede
nen is, waarom het filmbezoek vermindert.
Het is de bijna onophoudelijke (zogenaamde)
muziek, welke nagenoeg elke film vult, die in Hol
lywood wordt gemaakt. Wij houden van muziek en
vinden, dat zij doeltreffend is, indien zij matig
wordt gebruikt en indien er geen dialoog is.
Maar zoals zij nu wordt toegepast, maakt zij de
dialoog onduidelijk, vergt inspanning tot luisteren,
zodat hetgeen een aangename en amusante ver
pozing behoorde te zijn, iemand achterlaat totaal