29
op van het voortdurend lawaai.
Amerikaanse regisseurs schijnen de dramatische
waarde van dodelijke stilte in een film niet te be
seffenIk heb de uitdrukking „stemmingsmu-
ziek" gehoord. Wel, indien de acteurs de stemming
niet kunnen vertolken, dan zouden we liever an
dere acteurs moeten hebben
Britse films maken van muziek een karig en
doeltreffend gebruik. Men kent de waarde van
absolute stilte in een gespannen situatie. Maar de
meeste Amerikaanse iilms schetteren van het la
waai (men zou het geen muziek kunnen noemen)
van het begin tot het eind
Ik kan niet geloven, dat de regisseurs denken,
dat het de productie verheft. Men maakt er geen
gebruik van bij toneelspelen. Waarom dan wel op
het witte doek? Zou het kunnen zijn, dat de vak
vereniging! van musici de producenten in haar
macht heeft? Indien dit het geval is, dan is dit een
dwingelandij, die de hele natie treft.
Kan hier niet iets aan gedaan v/orden? Of moe
ten wij maar thuisblijven en een goed boek gaan
lezen?"
Film en vrije tijdbesteding
De strijd om de dollars, welke de Amerikaanse
burger aan zijn ontspanning besteedt, wordt steeds
scherper. De grootte van het bedrag, dat de bur
ger voor zijn ontspanning uitgeeft, is afhankelijk
van het surplus inkomen beschikbaar voor wille
keurige uitgaven (voor goederen en diensten niet
vallende onder de noodzakelijke levensbehoeften).
Op grond van nauwkeurige schattingen verwacht
men dat dit bedrag in 1949 het viervoudige zal
zijn van 1940.
Blijkens mededelingen van het Ministerie van
Handel incasseerde het filmbedrijf in 1948 in de
Verenigde Staten 92.5 meer dan in 1929. Hoe
wel dit bijna een verdubbeling betekent, wil dit
geenszins zeggen dat het filmbezoek in deze 20
jaar verhoudingsgewijs de grootste sprong heeft
genomen. Integendeel, volgens de door de Over
heid verstrekte cijfers, werd in 1948 slechts 75.7
cents van iedere aan vermaak bestede dollar, aan
gewend tot filmbezoek tegen 78.9 cents in 1929.
Hiervoor zijn onderscheidene oorzaken aan te
wijzen, waarbij wel het meest ia het oog springt
de enorme stijging van de bedragen, welke aan
diverse vormen van sport worden besteed. Zo ste
gen de uitgaven van beroepsbaseball in dezelfde
periode met 400 voor beroepsvoetbal met
1000 °/i voor hockev met 266 voor amateur-
voetbal met 436 voor paarden- en hondenren-
nen met 1.950 Voor alle overige amateurspor
ten bedroeg de stijging der uitgaven gedurende
deze 20 jaar 300
Toneel en opera zijn de enige vormen van ont
spanning, die van 1929 tot 1948 geen stijging ver
toonden. Zij wezen een geringe daling aan van
3.3
Uit deze nuchtere cijfers, betrekking hebbende
op het land waar de bevolking het meest film-
minded ter wereld is, blijkt zonneklaar dat van een
overmatige toename van het bioscoopbezoek ge
durende de laatste 20 jaar een mythe, welke
door onderscheidene scribenten ten onzent steeds
weer op tendentieuze wijze naar voren wordt ge
bracht geen sprake is.
Indien men aan zou willen voeren, dat de voor
naamste stijging van het filmbezoek gedurende en
onmiddellijk na de laatste oorlog zou zijn waar te
nemen dan diene, dat de bestedingscoëfficiënt, wel
ke zoals boven reeds vermeld in 1949 niet hoger
was dan 75.7 tegen 78.9 in 1929, achtereenvolgens
was 84.2 in 1933, 82.6 in 1937 en 80.7 in 1940.
In de oorlogsjaren die ook voor het Amerikaan
se volk lange arbeidsdagen, beperkte vervoersmo
gelijkheden en sterk verminderd sportleven bete
kenden toen de plaatselijke bioscoop het ge
makkelijkst te bereiken en goedkoopste amusement
bood, steeg deze coëfficiënt toch niet hoger dan
83.3 in 1945.
TOELATING LIDMAATSCHAP
Tot het lidmaatschap zijn toegelaten de heer
Ch. Hart, exploitant van de bioscopen Kennemer
Theater en W. B. Theater te Beverwijk;
de heer A. Borsje, exploiterende het Asta Thea
ter te Gorinchem;
de N.V. Chermoeks Theaters i.o., waarvan
aandeelhouders zijn de kinderen-Chermoek, ex
ploiterende de bioscopen Rex Amsterdam en Prin
ses Rotterdam;
de Firma Gebr. Hirschberg Bioscoopconcern,
Boekhorststraat 96 te 's-Gravenhage, exploite
rende de bioscopen Capitol te 's-Gravenhage,
Luxor te Hoensbroek en Alcazar, Centraal en
Scala te Helmond.
KOSTEN SOMMATIES FILMHUUR-
SCHULD-COMMISSIE
Hiermede wordt ter kennis van de leden ge
bracht, dat het Hoofdbestuur overeenkomstig
artikel 13 van de Bondsvoorwaarden heeft be
paald, dat gedurende het jaar 1950 ten hoogste
vijf maal sommaties als bedoeld in artikel 10 van
de Bondsvoorwaarden aan eenzelfde huurder
kunnen worden gezonden, zonder dat daarvoor
betaling verschuldigd is. Voor iedere verdere
sommatie zal door de Filmhuurschuld-Commissie
volgens bovengenoemd artikel 13 een bedrag
van 0.50 in rekening worden gebracht.