16 Ashley Wilkes een zijner nobele, verfijnde crea ties op de been brengt. Ten slotte zien wij Olivia de Havilland als de ietwat zoetelijke en vlakke Melanie een karakter, waarvan zij maakt wat er van te maken valt... ook al doet de geladenheid van de toekomstige „Heiress" en het vrouwtje uit „The Snakepit" zich reeds voor voelen. Al hetgeen temeer waardeerbaar is, daar de personages in hun voortdurende afwisseling van goede er slechte eigenschappen zeer mense lijk gebleven zijn. (L. Jordaan in „Vrij Nederland"). Beschouwen we de film op haar artistieke mérites dan zij allereerst vermeld, dat zij zeker niet de nare hoedanigheid bezit, die de best sellers uit de literatuur plegen tegemoet te zien, zodra zij door het filmbeeld worden vertolkt. Fleming heeft werk gemaakt van zijn stof en het verhaal van het boek, in compactere vorm dan die van de roman-zelf uiteraard, de verzor ging gegeven, die men van het Hollywoodse pro duct kent. Helderheid, vlotheid, verstaanbaarheid zijn de voornaamste eigenschappen van ,,Gone with the wind". Men zou echter onvolledig en daardoor oneer lijk zijn, indien men niet wilde toegeven, dat Fleming toch met bijzondere aandacht getracht heeft, zowel de kleur als de muziek met gereser veerdheid in de gang der beelden toe te passen. In tegenstelling tot zoveel Amerikaanse films wordt hier geen misbruik van kleur en muziek gemaakt. Soms zelfs, met name bij de afsluiting van de verschillende episodes, doemt de kleur op als een factor van dramatische aard, een enkele maal te sterk aangezet, maar toch op z'n minst eerlijke bedoelingen aangewend. Om te besluiten: Fleming's film zal in de orde der aesthetische waardering nogal critiek moe ten ondergaan, doch kan naast de courante pro ducten zonder enig bezwaar een bizonder werk worden genoemd. (A. van Domburg in „De Tijd"). De romantiek en de avonturen in het histori sche raam van Georgia tijdens en na de burger oorlog die het Zuiden der Verenigde Staten ver armd en beroofd van zijn gemakkelijke élégance, maar niet van zijn arrogantie, achterliet, zijn in de film verwezenlijkt in brede, royale trant: een, onafzienbare stroom van warmgekleurde beelden en bewogen incidenten, die over het doek wordt gestuwd. Niet alleen door de ongewone lengte was ,,Gone with the wind" in 1940 een mijlpaal in de historie van Hollywood: een kolossaal pro duct, dat tien jaar later technisch alles behalve verouderd is en werd gefilmd en gespeeld met op de film als Clark Gable zonder meer, van wie we nu eenmaal gewend zijn, dat hij gemakkelijk met vrouwen omgaat. Zijn Rhett Butler-figuur blijft geheel in de technicolor steken. Melanie Hamilton daarentegen is wèl uit de verf gekomen, maar stelt toch teleur door de wijze, waarop zij werd geïnterpreteerd. Van deze in het boek zo sterke figuur, wier grote geest kracht haar gebrek aan uiterlijke charme zozeer in de schaduw stelt, dat zelfs Rhett Butler haar zijn respect niet kan onthouden, bleef in de film niet meer over dan een zoete en vrij saaie creatie van Olivia de Havilland. (B. J. Bertina in „De Volkskrant"). De film kenmerkt zich door een technisch mi- nitieuze verzorging, die niet is verouderd. Wél valt het op, dat in de na de oorlog vervaardigde films het spel een strakkere vorm heeft gekregen. Hieraan is het waarschijnlijk toe te schrijven, dat in deze met veel zorg vervaardigde film de actie van de spelers en de gesproken tekst een te zwaar accent bezitten. Lady-killer Clark Gable speelt de figuur Rhett Butler en buit zijn befaamde kwaliteiten zoveel mogelijk uit, zodat men van hem kan „genieten" in zijn glansperiode (1939). Vivien Leigh is naar onze mening te mooi voor Scarlett in het boek ligt het zwaartepunt bij deze figuur niet op de uiterlijke vrouwelijke schoonheid, doch op het ondefinieerbare element, dat zelfs een niet knappe vrouw in het brandpunt der belangstelling kan plaatsen. Blijkbaar heeft de producer dit in 1939 niet aangedurfd en zat men nog teveel vastge roest in de vermeende noodzaak van filmschoon- heden. Wij zijn dus verre van enthousiast over de befaamde film „Gejaagd door de wind", die haar filmische tekorten te danken heeft aan een brok kelig scenario en aan een over het algemeen slaafse navolging van het boek door regisseur Victor Fleming. Aan de noodzaak vooral bij deze omvangrijke roman om te herscheppen, is niet voldaan. (Pieter van der Valk in „Het Binnenhof" Fleming heeft zich bijna pijnlijk nauwkeurig aan de tekst gehouden. Zodat men bijna vier uur lang aan zijn stoel gebonden is als men de ge schiedenis van Scarlett O'Hara en Rhett Butler met alle annexen nog eens wil uitzitten. De film is niet beter of slechter (alleen véél langer en kostbaarder) dan de gemiddelde Ame rikaanse ciné-roman in technicolor. De oorlog met de slagvelden en de brand van Atlanta zijn weergegeven met al de overdreven grootscheeps heid, die het apparaat kan opbrengen. De armoede is even schilderachtig en gezellig, en de luxe is even verblindend als in elke andere super-pro"

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1950 | | pagina 17