„THE BIG LIFT" 17 de bijzondere toewijding, die door zulk een bij zondere onderneming kon worden geïnspireerd. In het raam van het Holland Festival moge deze enorme bonk van een speelfilm niet tot de artis tieke evenementen behoren (de meeste van de voorgenomen films doen dit trouwens niet), het werk is nochtans een zeer goed gemaakt monu mentaal brok volksvermaak, een curieus stuk filmgeschiedenis, voorbestemd om een best-seller te worden, evenals de lijvige roman waaraan het zijn ontstaan dankt. (Ellen Wallet in „Algemeen Handelsblad"). ductie. Alles wordt zó in de overtreffende trap opgediend, dat er nauwelijks meer iets gewoon menselijks aan te herkennen is. Dit heeft met rechtschapen filmkunst niets meer te maken. Het is bluf. Onder het vanouds bekende slagwoord van de Amerikaanse filmhandel: ,,bigger and better!" Vrij vertaald met: hoe duurder hoe beter! De film heeft dan ook zoiets van acht millioen dollar gekost. De filmsectie van het Hol land-Festival heeft hier een slechte keus mee gedaan. A. W. in „Het Vrije Volk"). De film wil vooral twee dingen laten zien. In de eerste plaats, dat die luchtbrug naar Berlijn werkelijk iets enorms was, en vervolgens hoe een Amerikaanse vliegtuigbemanning in een stad als Berlijn, doormidden gesneden met twee we reldbeschouwingen, de Amerikaanse van die twee met grote vaardigheid kan verdedigen. Het eerste punt: de luchtbrug zou alle moge lijkheden hebben geopend voor een stuk docu mentatie van dwingende kracht. In die combinatie van documentaire en propaganda had men bo vendien de mogelijkheid van een film kunnen vinden, die in kracht de thans gemaakte bijzon der ver zou hebben overtroffen. Maar Holly wood staat altijd zeer knuppelig tegenover de mogelijkheden van de documentaire en men vol staat wat de luchtbrug betreft met een aantal opnamen van de buitenkant, met wat vage in drukken van de organisatie en van de techni sche hulpmiddelen, zonder op de zaak in te gaan en zonder een verband te leggen tussen de men selijke en de technische prestaties, die hier zijn verricht. De leden van de vliegtuigbemanning worden in de film pas menselijk op het ogenblik dat zij het vliegtuig verlaten hebben en dat maakt, dat er een zeer scherpe en volstrekt onnodige scheiding ontstaat tussen de twee gegevens waar op de film is gemaakt. (A. Koolhaas in „De Groene Amsterdammer" De film wil ons een indruk geven van wat eigenlijk het slaan van de fameuze luchtbrug naar Berlijn" zeggen wil... een even interessante als noodzakelijke taak. Want niet zonder ontstel tenis beseft men, welk een schamele voorstelling of beter gezegd: welk een gebrek aan voor stelling men eigenlijk heeft van zo'n karwei, bij het lezen der laconieke krantenberichten. Van het ogenblik af, dat wij de geweldige transport gevaarten zien opstijgen, tot dat waarop de Ber- lijnse bevolking aan haar dankbaarheid voor de geleverde hulp uitdrukking geeft, blijven wij ge- De Amerikaanse film „The big lift", is een verhaal met de fameuze luchtbrug der westelijke geallieerden naar Berlijn als achtergrond. Het is een propaganda-film over de Amerikaanse levenswijze. Doch bovenal een pleidooi voor de superioriteit van de democratie. Het is een school voorbeeld van de (goede) documentaire film: zij is ter plaatse, tussen de puinhopen van Berlijn en het vliegveld Tempelhof opgenomen met de werkelijk fungerende militairen van het Ame rikaanse bezettingsleger. Slechts twee onbekende Duitse actrices, Cornell Borchers en Bruni Löbel, en twee Amerikaanse beroepsacteurs, Montgo- mery Clift en Paul Douglas spelen de belangrijkste rollen. Deze documentaire is door George Seaton met een niet te overtreffen meesterschap geregisseerd. Met een spitse en slagvaardige humor, die de propagandistische bedoelingen doet vergeten. Door de menselijke toon, de verrassende kundig heid en het gevoel voor verhoudingen, waarmee alle situaties (ook de ontmoeting van Hank met zijn vroegere 'beul) worden verwezenlijkt. Het spel van alle beroepsmensen is voortreffelijk. In het bijzonder dat van Paul Douglas als de radio- telegrafist Hank, die zijn hardleerse Berlijnse vriendin begrip voor zijn Amerikaanse ,,demo- cracy" moet bijbrengen! Een in haar soort bij zonder geslaagde film. (J. A. Wiersma in „Het Vrije Volk"). Zoals reeds werd opgemerkt, is het strijd gewoel binnen het raam van een culturele mani festatie slechts verantwoord wanneer er voor dit strijdgewoel een artistieke reden bestaat. El werd eveneens reeds opgemerkt, dat men dit van ,,The big lift" zeker niet kan zeggen. Het is ongetwijfeld grappig een tweetal Ame rikaanse vliegers enige uren vertier te zien zoeken tussen de puinhopen van Berlijn. Te meer omdat aan dit veiüer hartstochtelijk wordt deelgeno men door een tweetal lieve en charmante jonge dames, van wie de eerste een abominabele spot-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1950 | | pagina 18