18 boeid en verbluft dit geweldige staaltje van ener gie en organisatietalent volgen. En men moge nu pro of contra zijn, het staat er zwart-op-wit (geen technicolor) en niemand ontkomt aan een gevoel van ontzag voor een dergelijke prestatie. In een prachtige beheersing van truquage- en op nametechniek wordt het hele gigantische bedrijf van deze kolossale onderneming suggestief en onweerlegbaar aan de beschouwer voorgetoverd, zonder (en hier komt het op aan!) een seconde topzwaar te worden. Nergens bespeurt men de opzet om te imponeren, de film blijft „entertain ment", ontspanning. Jawel maar ondertussen...! Dit alles getuigt van een onmiskenbaar instinct voor propaganda-werking; het is niet alleen knap, maar ook zeldzaam schrander tegen elkaar afge wogen. Het knapste echter zijn de enkele sobere lijnen, waarmee de personages zijn getekend, de raakheid, waarmee hun gedachten- en gevoels leven door enkele flitsen wordt belicht. (L. Jordaan in „Vrij Nederland" Een wel zeer aangename verrassing bood het Holland Festival Donderdagavond met de pre mière in het Kurhaus in Scheveningen van de Amerikaanse film „The big lift". Met deze En gelse titel wordt aangeduid de enorme luchtbrug door de Amerikaanse luchtmacht geslagen om de Russische blokkade van Berlijn te breken. Heel de perfecte organisatie van deze giganti sche onderneming, welke overal in de wereld respect afdwong, vormt in deze film de indruk wekkende achtergrond van een amusante co- medie, welke in haar algemene strekking net genoeg de ernst bewaart om nog iets te kunnen betogen. Dit betoog komt dan hierop neer, dat voorzich tigheid nog altijd geboden is in de omgang met de Duitsers van het verslagen Derde Rijk. Zulks hoeft geen beschuldiging in te houden, maar be rust slechts op het nuchtere constateren van fei ten. Met deze feiten krijgt te maken het perso neel van het Amerikaanse bezettingsleger en het is vooral dit personeel, dat middels deze film een hart onder de riem krijgt gestoken op de manier, die het 't best verstaat: die van de levenswijze humor. Er is geen greintje studiowerk in deze film te vinden. Zij is een documentaire van Berlijn, van Tempelhof, van de luchtbrug voor een gedeelte, maar blijft het amusante blijspel, dat voor alles de bioscoopgangers wil vermaken. Ditmaal gaat dit vermaak persé niet ten koste van de achter grond en de strekking. Integendeel bewijst het hier z'n nut, omdat per slot van rekening zo pal tegen het IJzeren Gordijn aan juist de humor een der begerenswaardigste democratische vrij heden blijkt te zijn. (B. Bertina in „De Volkskrant"). prent van een collaboratrice is, en de ander eerl ontstellende stupiditeit vertoont in zake het wezen van de democratie. Men zal zich bij dit alles zeer vermaken. Men zal er nochtans niet door worden ontroerd, laat staan artistiek bewogen. Men heeft, zonder meer, een film gemaakt met de fameuze luchtbrug als achtergrond. Men heeft geen enkele poging gedaan ook maar enigszins dieper op de zaken in te gaan. Men heeft in het geheel geen behoefte gevoeld de bestaande con troversen boeiend naar voren te brengen; men heeft grapjes willen maken, is in de grapjes blijven steken en heeft niet begrepen dat de humor een zeer ernstige aangelegenheid is. (jan Baesjou in „Elsevier''s Weekblad") Indien men zich plaatst op het standpunt, dat de kunstuitingen ter gelegenheid van het Hol land Festival zich op de meest volmaakte wijze moeten demonstreren, dan schiet het Ameri kaanse werk „The big lift", waarvan gisteravond in de Kurzaal te Scheveningen de Nederlandse première ging, aanzienlijk tekort. Regisseur Geor- ge Seaton toont zich in deze film geen meester, ondanks de beschikking over het natuurlijke de cor van verwoest Berlijn, dat in dit werk als achtergrond geen beklemmend accent schonk aan deze voor het overige vrij opgewekte geschiede nis tijdens de befaamde luchtbrug naar Berlijn gedurende de russische blokkade. „The big lift" heeft wél een andere verdien ste. Zij bezit fragmenten, die tintelen van Ameri kaanse humor en Amerikaanse zelfspot, vooral in de tekst, terwijl er voorts een tip wordt opge licht van het voor velen onbegrijpelijke vier- zones-leven in wijlen de Duitse hoofdstad. Overweldigend komt het functionneren van de luchtbrug, een der glansrijkste wapenfeiten in de Koude Oorlog der geallieerden, niet direct tot ons. Seaton heeft hier een schone gelegen heid laten voorbijgaan om zijn film het cachet te geven van een gespeelde documentaire. Even bereikt hij dit peil in het fragment, dat handelt over de bekende zware mistperiode, die de lucht brug eerst gedeeltelijk en later geheel lamlegde. In het laatste gedeelte concentreert Seaton zich op de love-story, waarbij als de enige verdienste kan worden vastgesteld, dat in de dialoog de democratie belichaamd in de Amerikaanse grond wet, op geestige wijze lof wordt toegezwaaid. (P. van der Valk in „Het Binnenhof").

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1950 | | pagina 19