U.S.A.
14
„Domani e troppo tardi". Regie: Leonide
Moguy.
De drie prijzen voor de korte film werden
respectievelijk toegekend aan „V i s i t e a Pi-
casso" (België) van Paul Haesaerts, „Mille-
simo di millimetro" (Italië) en „L e s
charmes de 1'E x i s t e n c e" (Frankrijk) van
J. Grémillon en P. Kast.
Edward Dmytryk (Gr. Brittannië) ver
wierf de prijs van de Italiaanse filmcritici voor
zijn film „Give us this day" en Jean
Cocteau de prijs van de Fipresci (internatio
nale organisatie van filmcritici) voor O r p h e.
Buiten mededinging werden tijdens het festival
vertoond: Rosselini's „Stromboli", „Ce siècle a
50 ans" (Frankrijk), van Denise en Roland Tual,
„Surros de Sangre" (Argentinië), van Hugo del
Caril, ,,Give us this day" (Gr. Brittannië), van
Edward Dmytryk, alsmede een Chinese film.
Meer dan de helft der mededingende films,
vertegenwoordigende de deelneming van 21 lan
den, beleefde in Venetië haar wereldpremière.
Ruim driehonderd journalisten bewezen door hun
aanwezigheid, dat de publieke belangstelling voor
de Biënnale nog steeds stijgende is.
Op 6 September werd door Z.H. Exc. Mgr.
Carlo Agostini Patriarch van Venetië, in de
kathedraal van St. Marcus een Mis gecelebreerd,
welke plechtigheid werd bijgewoond door de vol
tallige delegaties der landen, die vertegenwoor
digd waren op de congressen van de Union Euro-
péenne de 1'Exploitation Cinématographiquc
(Europese Unie van Bioscoopexploitanten) en
van de Fédération Internationale des Associa-
tions de Producteurs de Films (Internationale
Federatie van Bonden van Filmproducenten).
In een toespraak wees de Patriarch op de grote
verantwoordelijkheid van al degenen, die in het
filmbedrijf werkzaam ziin en op de betekenis van
de film in de huidige samenleving.
Tijdens de op de plechtigheid volgende recep
tie liet de Patriarch zich alle leden der delegaties,
waaronder de Nederlandse, persoonlijk voor
stellen.
Hoge pauselijke onderscheiding voor de initiatief
nemer van de Motion Picture Production Code
Namens Z.H. Paus Pius XII heeft Z.Em. Kar
dinaal Francis Spellman op Vrijdag 14 Juli j.1.
aan Martin Quigley, de bekende uitgever van
Amerikaanse filmvakbladen, de versierselen uitge
reikt van de Orde van St. Gregorius de Grote.
Deze hoge pauselijke onderscheiding werd de heer
Quigley verleend als waardering voor zijn streven
tot handhaving van juiste morele en maatschap
pelijke normen in de film als middel tot ontspan
ning.
De installatie werd onder meer bijgewoond door
Zijne Hoogwaardige Excellentie William A.
Scully, Coadjutor Bisschop van Albany en voor
zitter van de Filmcommissie der Katholieke Bis
schoppen, de heren W. H. Hays, oud-voorzitter
van de Motion Picture Producers and Distributors
of America Inc., Ned. E. Depinet, voorzitter van
de Raad van Filmorganisaties (COMPO), James
Mulvey, voorzitter van de Vereniging van Onaf
hankelijke Filmproducenten (SIMPP) en J. O.
'Hara van de Motion Picture Association of Ame
rica.
Kardinaal Spellman herinnerde in zijn toespraak
aan de pauselijke zendbrief ,,Vigilanti Cura",
waarin onder meer wordt gezegd:
,,Weest op Uw hoede en werk opdat de film
niet langer een school van verderf zij, maar worde
getransformeerd in een doeltreffend instrument
voor de ontwikkeling en verheffing van de mens
heid".
Martin Quigley", zeide de kardinaal, tracht
deze aansporing te volgen en heeft daardoor een
waardevolle dienst bewezen in het algemeen be
lang en in het belang van het bedrijf zelf, waarin
hij werkzaam is.
De Production Code, welke hij in het leven
riep en in 1930 in Hollywood introduceerde en
over welks handhaving zich zijn voortdurende
waakzaamheid in de daaropvolgende jaren uit
strekte, heeft veel goeds tot stand gebracht op het
gebied van de film als middel tot ontspanning en
is het middel geweest ter vermijding van veel
kwaad.
Voor de heer Quigley en voor al die consciën
tieuze en verlichte personen in het bedrijf, die hem
hebben aangemoedigd en met hem aan deze taak
hebben samengewerkt, moge deze waardering van
onze Opperpriester Paus Pius XII een bron van
voldoening zijn".
In zijn dankwoord zeide de heer Quigley: ,,Het
is mij een grote voldoening uit Uw handen deze
onderscheiding te ontvangen, welke mij door Zijne
Heiligheid werd verleend. Het zal voor alle ver
antwoordelijke personen in het Amerikaanse film
bedrijf een bron van grote voldoening zijn er ken
nis van te nemen, dat zijn Production Code, nu in
het twintigste jaar van zijn bestaan, deze door
luchtige erkenning heeft verkregen".
Zoals bekend is de Motion Picture Code een
systeem van voorschriften, gebaseerd op objectieve
zedelijke beginselen, dat als leidraad dient bij de
vervaardiging van films (zie Officieel Orgaan no.
137 dd. 9 Mei 1947: De film als middel tot ont
spanning). Hij is dus in feite een vorm van vrij
willige preventieve censuur, welke de producenten
zich hebben opgelegd en die reeds in onderschei-