handen, waarvan de aanschaffingsprijs varieert vn ƒ10.000.— tot ƒ35.000.—. Er zijn maar wei nig bedrijven, waar men als enkeling met derge lijke dure gereedschappen heeft te werken en hier voor ten volle verantwoordelijk is. Het is treurig, dat men soms machines aantreft, die door ver vuiling slechts een fractie van hun levensduur halen. Projectoren zijn machines zoals alle an dere; zij behoeven onderhoud en pijnlijk schoon houden is een van de eerste vereisten. Door het lopen van de film met een behoorlijke snelheid door de projectoren ontstaat b.v. in het venster filmslijpsel, hetwelk vermengd met olie een ge vaarlijk slijpmiddel is, waartegen geen metaal, hoe hard ook bestand is. De constructeurs passen voor assen, lagers en wielen het beste materiaal toe, dat te verkrijgen is om de levensduur der kostbare machines zo hoog mogelijk op te voe ren. Het is echter de operateur, die de werke lijke levensduur in handen heeft. Als wij de lantaarns eens bekijken, waar ge leide-assen en glijlagers, nauwkeurig gemaakte schroefwielen en assen het onberispelijke trans port van de koolspitsen waarborgen, dan is de eerste gedachte die bij ons opkomt, dat om alles goed te laten marcheren de lagers en assen die nen te worden gesmeerd. Kolenstof en verbran dingsresten vormen met de smeermiddelen we derom een gevaarlijk slijpmiddel; als men de machine niet goed schoonhoudt, slijten de assen en de lagers in korte lijd uit en de regeling van de lamp is niet meer in orde met het gevolg, dat de verlichtingsgelijkmatigheid en de helderheid van het beeld op het doek sterk gaan wisselen. De operateur moet dus zo zuinig mogelijk met de hem toevertrouwde dure installatie omgaan. Laat hij er aan denken, dat het zijn eigen gereed schap is, hetwelk maar niet zo eenvoudig kan worden vervangen. De operateur heeft echter nog groter verant woordelijkheid. Hem wordt namelijk niet alleen duur gereedschap ter beschikking gesteld, maar ook het te verwerken filmmateriaal is uiterst duur. Een filmcopie, hier te lande afgedrukt of rechtstreeks geïmporteerd, kost nog altijd met betiteling enz. 2000 a 3000 gulden. Ook de levensduur van een copie heeft de ope rateur in de hand. Hij is zelfs in staat een film bij de eerste vertoning reeds dusdanig te bescha digen, dat deze voor altijd onbruikbaar wordt. Hij kan echter ook de copie door goede behan deling een zeer lang leven geven. Reeds enige tijd geleden zijn de filmverhuurders er toe over gegaan de films op 600 m. rollen af te leveren; laat dus de aanloop en eindstukken rustig zitten en ga van de rollen in geen geval 900 m. maken Door het monteren lijdt het materiaal en veroor zaken wij onnodige fouten. Mocht men echter slechts één machine met b.v. 1300 m. spoelen ter beschikking hebben, monteer dan uitermate voor zichtig en zorg er voor, dat bij hermontage de begin- en eindstukken op de juiste plaats komen, en de juiste acte in de juiste doos, zodat de volgende operateur voor het begin van zijn voorstelling niet met de handen in het haar komt te zitten en bui ten zijn schuld een voorstelling gaat draaien, waar de verschillende acten kris en kras door elkaar worden vertoond. De operateur is verantwoor delijk voor de goede gang van zaken in het vol gende theater, althans wat de filmaflevering betreft. Er was eens een operateur in den lande, die een uitvinding deed, die het mogelijk maakte, dat hij minder behoefde op te letten bij het overnemen. Hij automatizeerde het overnemen. Door con tacten (nietjes) door de perforatie te steken en vast te klemmen maakte hij het mogelijk de ma chines zelfstandig te laten overnemen. Dat door deze metaalstukjes op de film aan te brengen de mogelijkheid bestond, dat de copie op alle moge lijke manieren beschadigd kon worden, trok hij zich in het geheel niet aan. De luiheid van dez: man was echter dusdanig door de automatisering opgevoerd, dat hij naliet om na het gebruik de nietjes uit de film te halen, wanneer hij deze wederom verzond. Het resultaat was niet alleen, dat de film, was en werd beschadigd, maar ook dat de tamboers, ruiterrollen en het film- venster het bij zijn opvolger moesten ontgelden. Het was een ergerlijke demonstratie van gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel en collegialiteit, Om het verregenen en verdere beschadigingen van de film: te voorkomen is de moderne omspoel- machine en de losse spoel uitgerust met een kern van 6 a 7 cm. Steeds worden er nog copien ver zonden, waarvan de kerndiameter niet meer dan 2 cm. bedraagt. Hoe de eindstukken van deze copieën er uitzien behoeven wij ons niet af te vragen. Dit is niet nodig en moet als een grove fout aangemerkt worden. Spoel ook nimmer de film of de rol te vast op. Het kan voorkomen, dat bij het terugwikkelen van de film zonder spoel de lagen niet precies over elkaar komen te liggen. Probeer dan nooit de zaak te herstellen door middel van kloppen op de staande kant van de film, daardoor buigt deze om en beschadiging van de perforatie is het eind resultaat. Nog steeds vind ik in cabines installaties, waar met behulp van een motor wordt omgespoeld. Hier is niet slechts de operateur in overtreding, maar ook de exploitant die dit in zijn cabine tolereert. Ik begin aan de goede wil van de betrokkenen te twijfelen, want reeds jarenlang bestaat er een verbod van Bondswege om motoren voor het terugspoelen te gebruiken. Het is natuurlijk ook 24

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1951 | | pagina 25