Groot-Brittaimfë
Italië
PRIJS VOOR HET DECOR VAN HET IN
TERNATIONAAL FESTIVAL VAN DE
FILM CANNES 1951:
Suwarof A. Veksler (U.R.S.S.) voor de film
„Moussorgsky"
Regie: Grigori Rochal;
Scenario: Anna Abramovn en Grigori Rochal;
Camera: Mikail Maguid en Lev. Sokolski.
BIJZONDERE PRIJS VOOR OORSPRONKE
LIJKHEID:
„The Tales of Hoffmann"
Productie en regie: Michaëll Powell en Emeric
Pressburger Groot-Brittannië
Camera: Christopher Challis;
Decor: Hein Heckroth;
Montage: Reginald Mills.
PRIJS VAN DE INTERNATIONALE CR1-
TIEK:
„Miracolo a Milano" (Italië).
Een speciale beloning van de Internationale Ver
eniging der Critici (Fipresci) werd verder toege
kend aan Luis Bunuel.
BIJZONDERE PRIJS VAN DE COMMISSION
SUPÉRIEURE TECHNIQUE voor de technische
vormgeving: voor de film
„Carnet de Plongée" (Frankrijk).
BIJZONDERE PRIJS VAN DE COMMISSION
SUPÉRIEURE TECHNIQUE voor technische
realisatie: voor de film
„The Tales of Hoffmann" (Groot-Brittannië).
BIJZONDERE PRIJS VAN DE JURY voor de
korte film:
„La voie est-ouest" (Polen).
PRIJS VOOR DE BESTE NATIONALE
KEUZE:
Italië.
Productiecijfers
Blijkens een einde Maart van dit jaar door het
Ministerie van Handel van Groot-Brittannië ge
publiceerd rapport over de filmproductie is in 1948
een bedrag van 19.319.000 besteed aan de ver
vaardiging van Britse films, tegen 7.160.000 in
1937, in welk jaar voor de laatste maal een over
zicht van productiecijfers werd gegeven. De kosten
van opnamen in het buitenland bedroegen in 1948
niet minder dan 788.000, vergeleken met 74.000
in 1937. Aan huur van studio's, installaties en an
dere technische faciliteiten werd een bedrag van
£4.319.000 gespendeerd tegen 1.064.000 in 1937.
De kosten van materialen, brandstof en energie
beliepen 1.408.000 tegen 825.000 in 1937.
Het rapport vermeldt dat in 1948 aan lonen en
salarissen (buiten die van de figuranten 8.006.000
werd betaald. De figuranten ontvingen 282.000 en
werkten 106.000 dagen. Het gemiddelde aantal bij
de filmproductie betrokken personen (waaronder
niet begrepen de figuranten) was 10.222, zodat per
persoon en per jaar 1.158 werd uitgekeerd.
Onontvlambare film bespaart het Britse film
wezen millioenen ponden
De invoering van het onontvlambare filmmate
riaal, de zogenaamde safety-film, welker gebruik
deze zomer vrijwel algemeen zal worden, heeft de
Britse theaterexploitanten waarschijnlijk een bedrag
van bijna 30.000.000,— bespaard. De door het
Ministerie van Binnenlandse Zaken ontworpen
nieuwe algemene brandveiligheidsvoorschriften zijn
voorlopig tot het einde van dit jaar opgeborgen en
zullen waarschijnlijk worden herzien nadat de des
kundigen de gelegenheid hebben gehad zich van
de resultaten van het gebruik van het nieuwe mate
riaal op de hoogte te stellen.
In tegenstelling tot de enorme investeringen,
welke op grond van nieuwe veiligheidsvoorschrif
ten zouden moeten worden gedaan en welke naar
berekening ongeveer 30.000.000,zouden be
lopen, komt het gebruik van het onontvlam
bare materiaal het bedrijf slechts op ongeveer
1.000.000.per jaar méér te staan, omdat de
prijs van dit materiaal nog iets hoger ligt dan voor
het huidige materiaal. Met betrekking tot deze ver
hoging kan men echter rekening houden met de
mogelijke verlaging van de verzekeringspremiën,
die door de filmverhuurders worden betaald, als
mede met een mogelijke verlaging der transport
kosten, door gebruik te maken van minder kostbaar
verpakkingsmateriaal.
Bericht wordt dat een algehele overschakeling
in Engeland op het onontvlambare materiaal bin
nen twee of drie jaar zijn beslag zal hebben en dat
het Ministerie van Binnenlandse Zaken hiermede
hoogstwaarschijnlijk rekening zal houden. Tech
nische deskundigen geloven, dat een eventueel
nieuw wetsontwerp houdende brandveiligheids
voorschriften wijzigingen ten gevolge zal hebben,
welke slechts zullen neerkomen op een zeer gering
deel van het oorspronkelijk geschatte bedrag. Spe
ciale maatregelen zullen echter moeten worden ge
nomen tegen particuliere vertoningen van films,
welke niet op onontvlambaar materiaal zijn afge
drukt.
Biënnale 1951
Tijdens de Xllde Internationale Tentoonstelling
van Filmkunst (Mostra Internazionale d'Arte Ci-
17