Verenigde Staten
Artikel 16
Een copie van iedere film moet voor 15 Maart
1952 aan het Algemeen Secretariaat worden ge
zonden.
Voor 1 Maart 1952 moet van iedere film aan
het Algemeen Secretariaat worden medegedeeld:
a. de tekst van de aankondiging en de lijst van
medewerkenden, zoals vermeld aan het begin
van de film,
b. de korte samenvatting van het scenario in het
Frans,
c. een zo groot mogelijk aantal foto's,
d. de opgave van de waarde van iedere copic
in Franse francs,
e. het adres waarnaar de copie moet worden
teruggezonden na de afloop van het festival.
Bovengenoemde termijnen worden als eis ge
steld.
Indien de copieën van de films niet op de aan
gegeven datum zijn aangekomen, kan haar verto
ning niet worden gegarandeerd.
Artikel 17
De kosten van transport en van verzekering
der copieën heen en terug zijn voor rekening van
de producenten. Het festival neemt het bewaar-
loon voor zijn rekening en de verzekeringskosten
van de copieën, van haar ontvangst af tot aan
haar overdracht aan de expediteur, die door de
producent is belast met de terugzending af
Cannes.
In geval van verlies of van beschadiging van
een copie gaat de aansprakelijkheid van het festi
val de grens van de overeenkomstig artikel 16
aangegeven waarde niet te boven.
Artikel 18
De voorzitter van het Internationaal Festival
van de Film wordt belast met de regeling van alle
gevallen, waarin dit reglement niet voorziet.
Artikel 19
Deelneming aan het festival impliceert de goed
keuring van het hier omschreven reglement.
Groei van het filmbedrijf
De sombere voorspellingen welke van tijd tot tijd
in de pers in sensationele opmaak verschijnen over
een mogelijke bedreiging van het filmbedrijf dooi
de televisie schijnen meer te berusten op de wens
van de dagbladen om de belangstelling van de le
zers te prikkelen dan op kennis der feiten. Immers
uit de schaarse statistische gegevens welke van tijd
tot tijd verschijnen blijkt niets van een achterun
gang van de bioscoopexploitatie dooT toedoen
van de televisie.
Zoals wij reeds in de vorige aflevering van dit
Orgaan opmerkten heeft men geen enkel oorzake
lijk verband aan kunnen tonen tussen de in 1947
in de Verenigde Staten ingezette daling der recettes
en de snelle ontwikkeling van de
televisie in deze periode. Op de
eerste plaats viel deze daling ook
te constateren in streken waar
geen enkele televisie-uitzending
kon worden ontvangen en ten
tweede voltrok zij zich over het
gehele amusementsbedrijf en dus
niet alleen bij het filmbezoek. In
middels schijnt deze daling tot
staan te zijn gekomen. Het Mi
nisterie van Financiën berichtte
althans begin December 1951 dat
de opbrengst der vermakelijk-
heidsbelasting over de periode
Augustus-October hoger was,
dan die over dezelfde periode in
1950. De opbrengst over October
1951 was de hoogste sedert 1947.
Dit is des te opmerkelijker omdat
ongeveer tegelijkertijd door de
directeur van de afdeling Plan
ning en Onderzoek van een der
grootste omroepmaatschappijen,
de National Broadcasting Com-
In Je nok van het circus demonstreren Je trapeze-artislen hun
gewaagde sprongen. Uil die film:
„CIRCUS"
van H. Wassenanr