10
bevestigde berichten octrooi hebben aangevraagd
voor een speciale camera waarmede stereoscopi-
sche films in zwart-wit of kleuren zouden kunnen
worden opgenomen. Deze films zouden bij pro
jectie als ruimtefilms worden waargenomen zonder
dat brillen gebruikt behoeven te worden.
De Amerikaan Boris Morris zou in
Oostenrijk inmiddels octrooirechten verworven
hebben op een systeem, dat een niet gebogen pro
jectiescherm bezigt met zeven weerkaatsende
rasters achter het projectie-oppervlak van een
bepaalde glassoort, plastic of aluminium. Geen
brillen of speciale projector zouden noodzakelijk
zijn. Het systeem zou een illusie van ruimte geven
bij het gebruik van gewone films. Een volledig
drie-dimensionaal effect zou echter pas verkre
gen worden bij het projecteren van elke volgens
een stereoscopisch principe opgenomen film in
zwart-wit of kleuren.
De eerder vermelde Brit Leslie Dudley,
die zich reeds jaren op stereoscopisch gebied be
weegt en onder meer een werkzaam aandeel
heeft gehad in de totstandkoming van, de Tele-
cinema op het Festival of Britain, zou een stereo
scopisch systeem hebben ontworpen waarbij drie
dimensionale films gezien kunnen worden zonder
bril. Het systeem schijnt volgens deskundigen te
voldoen, maar Dudley kan evenmin als Pro
fessor Chrétien in Frankrijk in Engeland blijk
baar niemand vinden om zijn systeem te finan
cieren ten einde het te kunnen commercialiseren.
Standaardisering
Het zal duidelijk zijn, dat de verwarring, welke
door de vele publicaties is ontstaan, niet kan
blijven voortduren. Daarom is reeds begin Februari
een conferentie gehouden, waar de afgevaar
digden van de Motion Picture Asso-
ciation of America, van de Society
of Independent Motion, Picture
Producers en van de Society of
Motion Picture and Television
Engineers tezamen beraadslaagd hebben
over de mogelijkheden om te geraken tot een
standaardisering van de diverse systemen. Van
de noodzaak van zulk een standaardisering ble
ken alle afgevaardigden overtuigd. Als een eerste
stap heeft men besloten een rapport samen te
stellen, waarin alle thans bestaande typen van
ruimtefilm-precédé's of panorama-systemen wor
den beschreven. Teneinde dit rapport te kunnen
samenstellen bleek het echter noodzakelijk om
onmiddellijk over te gaan tot een standaar
disering van technische termen
om misverstanden uit te sluiten.
Uit sommige berichten blijkt dat men de mo
gelijkheid overweegt om te geraken tot de pro
ductie van een niet al te duur groot projectie
scherm, dat voor alle doeleinden gebruikt zou
kunnen worden (dus zowel voor gewone als voor
stereoscopische films en panorama-systemen) en
op de vrije markt, dus zonder licentiëring, verkre
gen zou kunnen worden.
Inmiddels heeft de heer Johnston, president van
de M.P.A.A., een commissie benoemd, waarin vijf
1'unctionnarissen van major companies zitting
hebben, ter bestudering van het vraagstuk van
de standaardisering der vele panorama- en ste
reoscopische systemen.
Resumé
De huidige ontwikkeling van de ruimtefilm kan
in het kort worden samengevat in, de volgende
punten:
1. De belangstelling voor de ruimtefilm betreft
feitelijk om in bedrijfstermen te spreken
geen premières maar re-issues van reeds lang
bekende vindingen. Het staat nog geenszins
vast of haar comeback van blijvende, dan wel
van tijdelijke aard zal zijn.
2. Tot dusverre zijn nog maar drie systemen door
het publiek getest namelijk Cinerama, Tri-
Opticon en Natural Vision, die alle een groot
succes bleken te zijn.. In aanmerking nemende,
dat beide laatste procédé's die aan de
Westkust van de Verenigde Staten, in Chi-
cago en enkele andere plaatsen niet minder
opzien verwekten dan Cinerama aan de Oost
kust met polarisatiebrillen werken, kan men
nog geen bewijs vinden voor de vaak verkon
digde stelling, dat het publiek een panorama
systeem verkiest boven een echt stereoscopisch
procédé.
Het Amerikaanse filmproductiebedrij f is thans
ruwweg in twee kampen verdeeld. Namelijk
enerzijds de voorstanders van stereoscopische
systemen, waartoe onder meer Warner, Pa-
ramount, R.K.O., M.G.M, en Columbia beho
ren, en anderzijds de propagandisten van een
panorama-systeem, waaronder Fox de belang
rijkste is. Dit belet Fox evenwel niet om ook
twee producties volgens een stereoscopisch
systeem aan te kondigen, terwijl Metro zich
ook voor CinemaScope „interesseert". Boven
dien lopen er nog geruchten over diverse,
nog niet voor demonstratie gereed zijnde
procédé's die sommige major companies in
petto zouden hebben.
3. De bedrijfsorganisaties der exploitanten zowel
als de vakpers dringen aan op standaardise
ring en normalisering. De leidende figuren uit
het productie-, het exploitatie- en het kino-
technisch bedrijf hebben besloten tot een eer
ste voorbereidende stap. Van deze stap tot
de eigenlijke standaardisering en daarna nor
malisatie is nog een zeer lange weg.