lichtsterkte van negen tot tien lamberts per voet
gaf. De helderheid van het scherm was opmer
kelijk gelijkmatig de vermindering aan de uit
einden, was ongeveer 35 tot 40
Volkomen duLsternis
De klaarblijkelijke helderheid van het projectie
scherm werd verhoogd door het feit, dat de studio
duister was. Een gericht type projectiescherm
wordt gebezigd; het is gealuminiseerd en in zijn
oppervlakte zijn lensachtige bestanddelen, die
\y2 X J4 mm. meten, gedrukt. Men beweert dat
dit scherm het tweevoudige reflectievermogen van
een normaal mat-wit doek heeft.
Het magnetische geluid is vastgelegd op een
afzonderlijke drager. Het wordt weergegeven
door drie of meer luidsprekers, gemonteerd achter
het scherm: verdere luidsprekers kunnen in, de
zaal geplaatst worden, indien men dit wenst. Een
geluidsingenieur controleert de luidsprekers ter
wijl hij aan de contröletafel zit. Experimenten
worden uitgevoerd met het oog op de plaatsing
van vier magnetische geluidssporen op de beeld
drager. Drie geluidssporen, elk 60 mils. (1,524
mm) 2) breed, dragen respectievelijk muziek, dia
loog en effecten, en de vierde, 30 mils. (0,762
mm) breed, is het contrólespoor. Het geluid zal
20J/2 beeldje achter het corresponderende beeld
zijn, dat wil zeggen, dat de magnetische weer-
gavekoppen zich bevinden tussen het beeldvenster
en de bovenste filmtrommel.
Tot nu toe zijn de anamorphische ;i) opname- en
projectielenzen gebruikt, die door Prof. H. Chré-
tien worden gebezigd; onlangs hebben de heren
Bausch Lomb lenzen geproduceerd, welke naar
men zegt bevredigend zijn. Men beweert eveneens
dat de productie van deze lenzen beperkt is en
waarschijnlijk een grote vertraging zal veroor
zaken.
Paramount
Men zegt dat als gevolg van een bij een aantal
Paramountbioscopen ingesteld onderzoek een
schermverhouding is geadopteerd van 1,66 1.
Terwijl dit waar mag zijn, denkt men dat deze
beslissing is beïnvloed door de hoeveelheid nog
niet uitgebrachte films. Men heeft ontdekt dat
men deze schermverhouding kan, verkrijgen, zon
der op ongewenste wijze de artistieke kwaliteit
van de film aan te tasten, door de boven- en on
derkant van het filmbeeld iets af te snijden door
middel van een kleiner beeldvenster en door bij
de projectie een breedtelens te gebruiken. Para
mount bezigt een gealuminiseerd Stableford-
scherm van 10 meter (33 voet 4 inch) X 6 meter
(20 voet 0 inch), dat gebogen is op een straal
van 27 meter (90 voet 0 inch). Wat vooral de
aandacht trekt bij deze opstelling is een reflecte
rende omlijsting, ongeveer 2,4 meter (8 voet)
breed, toegepast in verbinding met een kroonlijst
langs de bovenkant.
Een booglamp die op 140 ampère werkt, ver
schaft een schermbelichting van ongeveer 12 lam-
bert per voet. Paramount beveelt 9 tot 14 lam-
bert per voet aan voor 2-D en 11 tot 17 lambert
per voet voor 3-D films. Paramount heeft veel
werk verzet met betrekking tot het stereofonische
geluid en beveelt aan een film met negen geluids
sporen te bezigen in verbinding met negen luid
sprekers voor weergave in de bioscopen; waar
schijnlijk omdat zij voelt dat zulks voor het door
snee bioscoopgebruik te kostbaar kan blijken te
zijn, onderzoekt zij de mogelijkheid om drie tot
vijf geluidssporen op de beelddrager aan te bren
gen, of drie of vier geluidssporen op een afzonder
lijke film, die de helft 1 lx/2 mm) van de normale
filmbreedte heeft. Voorstellen zullen binnenkort
ter zake worden voorgelegd om voor standaar
disering in, aanmerking te komen.
Metro Goldwyn Mayer
Metro Goldwyn Mayer heeft geëxperimen
teerd met projectiedoeken, welke verhoudingen
van 1,75 1, 2 1 en 2,6 1 hebben, de laatste
in verbinding met de anamorphische CinemaSco-
pe-lenzen. De maatschappij heeft aangekondigd
dat haar programma voor de onmiddellijke toe
komst onderscheidene stereoscopische films van
normale verhoudingen omvat en een 2-D film van
een verhouding 2,6 1. 4) Voor het ogenblik
heeft Metro Goldwyn Mayer een magnetische
geluidsband met drie sporen geadopteerd ter aan
vulling van de beeldband.
Overpeinzingen bij de Stereoscopie II f
„Ja, we zijn nog steeds in de demonstratieperiode. De
1 stereoscopische film van werkelijke betekenis moet nog f
gemaakt worden. Zij zal wel niet komen voordat alle
trucs zijn onderzocht en geparadeerd; dat wij zeggen
1 totdat alle technische mogelijkheden aangetoond, bewe-
1 zen en ter beschikking zijn gesteld van een eersteklas
schrijver en een eersteklas regisseur. Dan zullen we
kunnen zien wat de stereoscopie werkelijk te bieden J
f heeft.
We weten al dat zij kan doen schrikken, de ver- 1
schrikkelijkheid kan verhogen, het komische kan onder-
strepen, maar wij moeten nog zien wat zij kan doen
1 verbonden met de normaliteit. Wanneer, bijvoorbeeld,
het verhaal, waarover het gaat, een eenvoudige alle-
I daagse romance is of een doodgewoon blijspel.
Als zij de aantrekkingskracht van zulk een film kan
verhogen op de wijze dat fijne kleur dit kan, zou zij
wel een vaste plaats in de filmwereld kunnen veroveren.
Maar men betwijfelt of haar invloed zo revolutionnair
zal zijn als die van het geluid. Het is veel waarschijn- 1
(ijker dat deze even geleidelijk zal zijn als bij de
kleur". 1
(The Cinema dd. 6 Mei 1953) 1
IIIIMlIIIIIHIHIIIIHlIIIIIMHIHIMIIIIIIIIIIIHIIIIllllllllHlIKIimillHIMIIHIIIIIIIIHIIIIIH111111111111tllllllHIIIIWIIIIllllMIIIMItlllllllllllllllHil
=TM I I tl IIIM11111M11II11111M11M1MM M11MMM111 IMtMI 1111 tl II Ml 1111r 1111111 111T 111M M111 11111111111111111111111T11111IM