NIEUWS UIT HET BUITENLAND
CÏ root-Brit annië
18
MET voldoening heeft het Nederlandse
filmbedrijf vernomen, dat ook ditmaal
een Nederlandse film op het festival
van Cannes is onderscheiden. „De ver
toning van. ,,H o u e n-z o" van Herman
van der Horst is een groot succes geworden op
het festival van Cannes" schreef de criticus
A. van Domburg in „De Tij d", maar de Fran
sen zijn erg gesteld op „Crin B 1 a n c", zodat
het tenslotte in de categorie van de korte films
om deze twee zal gaan. Met alle sympathie voor
de Franse schimmel en in aanmerking genomen,
dat de twee genoemde films in geen enkel opzicht
met elkaar vergeleken kunnen worden, kan men
toch wel vaststellen, dat het vakmanschap, aan
..Houen-zo" besteed, door geen enkele film van
het festival, behalve door „Stazione Termini" is
geëvenaard. Dat is niet alleen de mening van de
Nederlanders, maar ook van vele anderen."
Het feit, dat „Crin Blanc" onderscheiden werd
met de prijs voor de beste documentaire en
„Houen-zo" met die voor de beste realistische
film ontlokte genoemde criticus in een later ver
schenen beschouwing over de bekroningen van
het festival de volgende opmerking:
„Als vrijwel steeds is het ook dit jaar weer
een merkwaardig schouwspel geworden. De
beste film van het festival is zonder enige twijfel
„Houen-zo" van Herman van der Horst. Maar
dat is een korte film, bovendien een documentaire.
Hij moet dus in een categorie. Die der documen
taires zou men zeggen. Neen, die der „realisti
sche" films, want in. de categorie der documen
taires moest de Franse film „Crin Blanc" geko
zen worden. Hoe charmant die film ook is, zij is
minder documentair dan „Houen-zo" en veel min
der vakwerk. Men mocht „Houen-zo" niet over
slaan, dat ware te bar geweest. Daarom heeft
men een nieuwe categorie uitgevonden. De criticus
van de Figaro, Gauthier, roemt de film van Van
der Horst als een meesterwerk, „du cinéma en
rien que du cinéma", een superieur werk, zoals
men uiterst zelden te zien krijgt, een voortreffe
lijke film, met meesterhand gemaakt
En na enige andere bekroningen onder de
loupe te hebben genomen besluit de schrijver:
„Achteraf gezien is het geheel tegengevallen, maar
voor een Nederlander is het een troost met de
hand op het hart te kunnen zeggen, dat de enige
uitblinker op het festival van Cannes een land
genoot is geweest."
Een mening, die wij ten volle kunnen onder
schrijven.
Een Europese filmpool?
De Internationale Unie van Bio
scoopexploitanten (Union Internationale
de 1'Exploitation Cinématographique)waarvan
de Nederlandsche Bioscoop-Bond lid is, heeft van
18 tot 20 Maart j.1. te Parijs een algemene leden
vergadering gehouden, tijdens welke onder meer
de volgende resolutie werd aangenomen:
„De Europese Unie van Bioscoopexploi
tanten, de politiek voortzettende, welke van
den beginne af de hare was;
stelt vast, dat het meer dan ooit noodza
kelijk is dat het filmbedrijf, en inzonderheid
de bioscoop-exploitatie, wedijvert voor een
betere en nauwere samenwerking tussen de
volkeren van Europa;
geelt uiting aan haar wens, dat de rege
ringen van de te Straatsburg in de schoot der
Europese Gemeenschap vertegenwoordigde
landen, dringend de noodzakelijkheid tot het
oprichten van een filmpool zullen over
wegen, welke, onbelemmerd, door een betere
onderlinge verstandhouding, krachtig tot de
verspreiding der Europese gedachte zou bij
drage."
Deze resolutie heeft in brede kring weerklank
gevonden. Op Vrijdag 8 Mei hebben dertien af
gevaardigden, onder meer van België, Duitsland,
Frankrijk, Nederland, Italië en het Saargebied, in
de vergadering van de Raad van, Europa te
.Straatsburg verzocht een onderzoek in te stellen
naar de mogelijkheden en de middelen om een
Europese filmpool in het leven te roepen in na
volging van de Schumanpool voor staal en steen
kool. De initiatiefnemers hebben voorgesteld, dat
het plan nog op de agenda van de volgende zit
ting van de Raad van Europa geplaatst zal
worden.
Filmbedrijf en televisie
In. een gemeenschappelijk memorandum aan de
door de regering benoemde Adviescommissie
voor de Televisie hebben de B r i t i s h Film
Producers' Association (speelfilmpro
ducenten) ,deAssociation of Special i-
zed Film Producers (producenten va'n
documentaires, onderwijsfilms, reclamefilms,
enz.), de Kinematograph Renters'
Society (filmverhuurders) en de Cinema-
tograph Exhibitors' Association