£en deskundig IfZapport over 3-T)
ZOALS wij reeds in het Aprilnummer van
dit Orgaan berichtten heeft Dr. Leslie
Knopp, voorzitter van het genootschap
van de Britse filmtechnici, de B r i t i s h
Kinematograph Society, en
tevens technisch adviseur van onze Britse Zuster
organisatie, de Cin.ematograph E x h i b i-
tors' A s s o c i a t i o n, zich in opdracht van
het Hoofdbestuur van laatstgenoemde per vlieg
tuig naar Los Angeles begeven, ter bijwoning van
een conferentie, waar voorstellen zijn besproken
voor een internationale standaardisering van ste-
reoscopische en panoramische procédé's.
De heer Knopp was op onderscheidene zittin
gen van de Amerikaanse Society of Motion
Picture and Television Engineers
aanwezig, heeft vele gesprekken gevoerd met
leidende figuren van de Motion Picture
Industry Council Inc. waarin alle
twaalf sleutelorganisaties van het Amerikaanse
filmproductiebedrijf vertegenwoordigd zijn - en
talrijke demonstraties bijgewoond van drie-dimen
sionale systemen, waarvan wij in vorige afleve
ringen van dit Orgaan reeds een critisch over
zicht hebben gegeven.
Reeds enkele dagen na zijn terugkeer in Enge
land heeft de heer Knopp zijn bevindingen vast
gelegd in een uitvoerig rapport, dat hij op Woens
dag 13 Mei j.1. aan het Hoofdbestuur van de
Cinematograph Exhibitors' Association heeft
voorgelegd.
Aangezien onze leden er ongetwijfeld prijs op
zullen stellen kennis te nemen van het verslag
van een qualitate qua tot oordelen bevoegd des
kundige, die inzonderheid een open oog heeft
voor de moeilijkheden waarvoor de exploitant
zich ziet geplaatst, laten wij hier de volledige
tekst van het rapport volgen.
Na een korte inleiding, waarin hij de oorzaken
voor de huidige ontwikkeling memoreert, vervolgt
de heer Knopp:
„Allen zijn het er over eens, dat men iets nieuws
nodig heeft om een grotere aantrekkingskracht op
het publiek uit te oefenen. Ongelukkigerwijze is
dit het enige punt, waarover men het eens is.
want van hieruit tracht iedere studio onafhankelijk
zijn eigen zaligheid te verwerven, zonder reke
ning te houden met anderen, en, feitelijk, zonder
rekening te houden met de bioscopen waar de
films vertoond moeten worden. Ideeën en nog
niet geperfectionneerde technieken, die geduren
de tien of meer jaren zonder toepassing bleven
omdat men er geen belangstelling voor had, wor
den nu ter hand genomen en toegepast. De ver
antwoordelijke studio-autoriteiten en vooraan
staande producenten jagen maar voort, terwijl de
technici trachten te voldoen aan de eisen die hun
worden gesteld.
Hier volgt een samenvatting van de huidige
situatie:
Stereoscopische films
In navolging van het financieel succes van
„Bwana Devil", „Man in the Dark" en „The
House of Wax", produceert bijna iedere studio
stereoscopische films. Ongeveer 25 films zijn in
productie of staan op het punt in productie te
worden genomen en men verwacht dat zij onmid
dellijk na haar vervaardiging zullen worden uit-
oebracht. Verdere verbintenissen zullen van het
succes van deze films afhangen.
Op één uitzondering na vereenzelvigen alle
producenten de stereoscopische film met de sen
satie- en griezelfilm: zij denken niet, dat de waar
de van het normale type drama, comedie of mu
sical verhoogd wordt door de invoering van de
derde dimensie en dientengevolge denken zij dat
de stereoscopisch film aan belang zal inboeten als
de stof voor sensatie films uitgeput raakt of het
publiek er genoeg van krijgt.
Anderzijds voelen de technici dat, wanneer de
stereoscopische systemen geperfectionneerd zijn,
zij een ruime toepassing zullen vinden, en, som
mige waarnemers die in nauwe relatie staan met
het bedrijf hebben verklaard, dat de uiteindelijke
ontwikkeling moet zijn een combinatie van stereo
scopische systemen met panoramische projectie
doeken.
Panoramische projectie
Ongetwijfeld is het het succes van Cinerama
geweest die een klasse op zichzelf is dat
een algemene belangstelling voor de panoramische
projectie heeft gewekt. Iedere studio onderzoekt
de mogelijkheden en deze kunnen ruim genomen
in twee groepen worden ondergebracht, namelijk
die met een schermverhouding tot 1,8 1 en die
met meer uiteenlopende verhoudingen.
In de laatste groep heeft Twentieth Century-
Fox met CinemaScope de leiding, aangezien zij
één film voltooid heeft en met drie andere bezig
is. Metro Goldwyn Mayer experimenteert met
anamorphische lenzen en heeft aangekondigd dat
zij daarmee zal gaan, produceren. CinemaScope
eist een schermverhouding van 2,6 1; andere
studio's, die langs ongeveer dezelfde lijnen wer
ken, hebben tijdelijk verhoudingen geadopteerd